25 Jun

לקראת יום האישה הבינלאומי, פורים שבפתח ובסימן הבחירות שהיו זה מקרוב ,בהן הנשים לקחו חלק נכבד, מי אם לא אסתר המלכה היא דמות הקשורה לאירועים הללו.

מגילת  אסתר חושפת בפנינו את דמותה של אסתר המלכה כמצילת העם היהודי בגלות תחת השלטון הפרסי. בין אם המגילה היא מסמך היסטורי, אגדה או סיפור מגמתי לרקע של חג פורים, אנו קוראים אודות עם נרדף שסכנת הכחדה  מצפה לו . כל זאת על רקע חיי ארמון , תככים פוליטיים , צורר אחד, הפיכת חצר בדרג המשנים למלך (הממשל) וכמה דמויות מפתח שהצליחו לסכל את הכוונה להשמיד את העם היהודי.

וכמו בכמה סיפורים נוספים בעת העתיקה , לאישה תפקיד נשי קלאסי – להיות יפה, לרכך ולהשפיע על  המושכים בחוטים ולציית לדברי מפעילה, אולם גם שם המגילה "מגילת אסתר" מעיד כי אסתר הייתה יותר מאישה רגילה.   

אסתר-הדסה, יתומה שגודלה בבית בן-דודה מרדכי כנערה כנועה וצייתנית , מופעלת על ידו - אחד הפוליטיקאים  מראשי הקהילה/ העם היהודי בשושן  היושב בשער המלך.

למרדכי , פוליטיקאי בדרג נמוך עדין (יושב מחוץ לארמון בשער המלך) נקרית הזדמנות פז לקדם את עצמו ואת קהילתו. הוא שולח את אסתר  להתחרות על ליבו של המלך  לקראת בחירתה של המלכה החדשה (לאחר גירושה של ושתי הסוררת). אסתר היפה מתקבלת להרמון הנשים בחצר המלך ונבחרת בסופו של תהליך יופי ("כי כן ימלאו ימי מרוקיהן ששה חדשים בשמן המר וששה חדשים בבשמים ובתמרוקי הנשים") להיות המלכה. על פי מצוות מרדכי בשלב זה  היא אינה מגלה שהיא יהודיה.

מרדכי,היושב בשער המלך, מנסה ליצור תקדים (הוא אינו משתחווה לאחד השרים המקורבים ביותר למלך). הוא מכעיס את  המן, יוצר סכסוך פוליטי וגורם להמן- השר הנושא את טבעת חותמו של המלך, להחליט החלטה  הרת גורל – השמדת כל העם היהודי בגין  אי כיבודו על ידי מרדכי היהודי.

מרדכי מגייס את אסתר בעל כורחה למאבק הפוליטי כנגד המן.  אסתר, שבתחילת הדרך מוצגת כדמות יפה, תמימה, כנועה וצייתנית, משתלבת  צעד אחר צעד בפוליטיקה של הארמון. בתחילה היא מביעה חשש ופחד אך עם תמיכה נוספת של מרדכי ועמידתה בפני דילמה אישית לעזוב או להישאר ולהמשיך, היא אוזרת אומץ, מתכננת ומבצעת  את תכניתה עד השגת היעד – הצלת העם היהודי.

אסתר הופכת מדמות כנועה  ומובלת לדמות אקטיבית , יוזמת ומובילה.

ציוויו של מרדכי אליה: "לבוא אל המלך , להתחנן לו ולבקש מלפניו על עמה" ובמילים אחרות, להפעיל את קסמיה הנשיים בהשפעה על המלך להסיר את  גזרת השמד.

אסתר , שלמדה במשך הזמן את אורחות הארמון, הכירה את השרים ובעלי התפקיד שלצידה, מתכננת תוכנית  מתוחכמת ומפעילה אחרים בארמון להשגת מטרתה.

השלב הראשון הקשה אותו היא עוברת והוא גם המסמן את השינוי האישי שהיא עוברת הוא, להגיע למלך מבלי שנקראה  ובכך נוטלת סיכון של  מוות מידי (כי מי שמגיע לחצר הפנימית של המלך מבלי שנקרא אחת דתו למות אלא אם המלך בטוב ליבו מושיט לו את שרביט הזהב  וחי).

תוכניתה של אסתר כוללת גם הפעלה של מרדכי והעם "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי....גם אני ונערותי אצום כן, ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת וכאשר אבדתי אבדתי"

אסתר מקבלת מידי המלך את שרביט הזהב (כי נשאה חן בעינו , בין אם  בשל יופייה ובין אם בשל עמידתה הנחושה- מאחר והייתה לה כבר מטרה סדורה).

מכאן ואילך מבצעת אסתר צעד אחר צעד  את תכניתה בהתמדה ובנחישות  כפוליטיקאית מנוסה ובאורך רוח: גורמת להבכתו והשפלתו של המן בפומבי, לתחינתו של המן בפניה, לכעסו של המלך על בוגדנותו של המן, להעלאת קרנו של מרדכי בעיני המלך ובעצם - להפיכת חצר.

מרדכי מובל על סוס קבל עם כיקיר המלך, המן נתלה על עץ שהוכן על ידו עבור מרדכי, טבעת החותם של המשנה למלך עוברת מהמן למרדכי, ופתשגן כתב ההשמדה מוחלף בהיתר לעם היהודי להגן על עצמו ולהשמיד את כל מי שבא להרגו.

אסתר האישה המובאת לארמון כנערה תמה הופכת  לאישה בשלה, אקטיבית , המשתמשת בצורה מושכלת  וברגישות בסביבתה ובאנשים שלצידה למען השגת  המטרה שהציבה לעצמה.

זוהי העצמה נשית ראויה שתחילתה במצוקה אישית וסופה בשינוי ופריצת דרך חדשה.

 

ציורה של אהובה קליין מתוך אתר של חב"ד.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.